dinsdag 3 maart 2015

Moderne Liefde

Moderne tijden vragen om moderne middelen. Van ieder individu wordt verlangd om met zijn of haar tijd mee te gaan. Noem het een verrijking. Noem het een verplichting. Ik noem het 50/50. De verrijking van een gedeeld gedachtegoed. De verplichting van het onstopbare. Ok, let's cut the crap. Want welk onderwerp ik - na een lange aanloop - eigenlijk wil aansnijden is de liefde in moderne tijden. De zogehete 'moderne liefde'. Om mijn beeld van een liefde die met haar tijd meegaat te schetsen, wil ik graag The Underwoods in dit verhaal introduceren. Francis & Claire. Ik word waarschijnlijk meer tegengesproken dan gelauwerd als ik zeg dat ik dit huwelijk (soms) als voorbeeldmateriaal bestempel. Maar The Underwoods vullen elkaar in stilte aan. "In stilte, ja", kreeg ik spottend naar mijn hoofd geslingerd toen in mijn adoratie open en bloot op tafel legde. Heeft een huwelijk na al die jaren nog veel woorden nodig? Ik hoop van niet. Met blikken kom je verder. Althans, Francis & Claire wel. "En het overspel dan?" Ook volkomen terecht opgemerkt. Maar dat neem ik in mijn adoratie voor lief. Net als zij zelf. De gedachte dat je elkaar nodig hebt en weet dat je nodig bent. En dan niet om de inhoud van de koelkast te vullen, maar The White House te domineren. Dat geeft voldoening. En de gedeelde sigaret in de raamopening maakt veel meer bij me los dan de mierzoete bedscène van The Notebook.

Het Romeo & Julia sprookje is niet meer. Dit stond al langer op een laag pitje, maar sinds de meeste rekeningen in onze virtuele brievenbus verschijnen, is hopen op een Valentijnskaart pure zelfkwelling. Misschien wordt het daarom tijd om de liefdesidealen en het daarbij behorende verwachtingspatroon bij te stellen. Drastisch bij te stellen. Want hoe vaak ik er de afgelopen vier jaar ook op hoopte, vond ik nooit een man op mijn stoep, klaar om zijn excuses aan te bieden. Bloemen op een afspraakje bleven uit. Daarom kocht ik ze op de bewuste dag altijd zelf.  Een lege vaas schepte misschien wel een vertekend beeld. En nee, hoe graag ik ook wilde, ik heb een man nooit kunnen veranderen. Hooguit beïnvloeden qua muzieksmaak. Dus verwachting bij een man is een illusie geworden. Voor de Julia's is het over en uit, maar voor de Claire's, voor de Claire's is er hoop. House Of Cards heeft inmiddels al drie seizoenen speeltijd en een vierde is op komst. Doe er je voordeel mee. Gooi die middeleeuwse roman het raam uit. En vooruit, steek daarna - in de schemering voor je raam - een sigaretje op.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten